środa, 17 kwietnia 2013

521. JAK ROBIĘ ZDJĘCIA?

Kochani!
Od razu nadmienię, że żaden ze mnie fotograf :)
Wszystkiego nauczyłam się metodą prób i błędów, i pewnie nadal błędy popełniam...
Ale ostatnio dostałam kilka maili i pytań na FB o to, jak fotografuję swoje prace,
stąd pomysł, żeby się tym z Wami podzielić.

Mam cyfrową lustrzankę Sony. Ustawiam w niej tryb M.
Można w nim ustawiać to, co dla mnie najważniejsze, czyli:

  • czułość ISO (w bardzo pochmurne dni ustawiam 800 lub 1600-rzadko, przeważnie jednak stosuję 400, a w dni bardzo słoneczne-200)
  • balans bieli (zawsze ustawiam +3, bo lubię jasne zdjęcia)
  • czas ekspozycji, czyli naświetlania (o tym napiszę Wam więcej za chwilę) - do niedawna nie wiedziałam, że to się tak nazywa ;) zadzwoniłam do bratowej, która jest fotografem i stąd mam informację :)

Moje "studio fotograficzne" wyciągam zza szafy i wygląda ono tak:


Deskę do prasowania i dwa taborety przykrywam białym tłem
kupionym za jakieś grosze na Allegro.
Nie jest to płótno, lecz jakiś plastikowy materiał.
Układam je tak, by miękko spływało i nie robiły się zagniecenia ani kanty.
Na marginesie: to zdjęcie robione jest przy 800 ISO, przesłonie 5.6
oraz czasie ekspozycji 1/50.
A było wtedy u nas pochmurno okropnie.

Pracę do fotografowania ustawiam tak, jak widać na zdjęciu,
sama ustawiam się w tym miejscu,
z którego zrobione jest to zdjęcie, tylko podchodzę bliżej.
Czyli nie daję światła dokładnie z tyłu, lecz z boku. Podświetla ono białe tło i od dołu,
i sam przedmiot z boku. Nie używam żadnych lamp.
I dlatego robię zdjęcia tylko w dzień...
Bo inaczej nie umiem... Ale może kiedyś się nauczę :)

Jeśli fotografuję kartki, to ustawiam je prawie prostopadle do okna,
zwrócone jednak trochę w moją stronę.
Staję wtedy w tym samym miejscu, co przy fotografowaniu tego pudełka.

Podpowiem jedną rzecz: fotografuję prace postawione.
Głównie chodzi mi o kartki i albumy.
Na leżąco jest inne oświetlenie i inna perspektywa. 

Teraz zdjęcie pudełka robione z bliska
(ISO 800, przesłona 5.6, zmienia się tylko czas ekspozycji na 1/30):


To, co widzicie, to zdjęcie bez jakiejkolwiek obróbki
(oprócz przycięcia do kwadratu w programie picasa3
i zmniejszenia wymiarów do 500x500px w programie PhotoFiltre).
To mnie samą zadziwia, ale naprawdę było ono robione w pochmurny dzień :)

A poniżej zdjęcie po małej obróbce w PhotoFiltre:
najpierw przyciemnione, potem zwiększony kontrast, a na końcu odrobinę wyostrzone.


I oba obok siebie, żebyście widzieli lepiej:

 


Nie tak dawno kwestia zrobienia zdjęcia, które jako tako mnie zadowalały
była dla mnie tak odległa, że jak kończyłam jakąś pracę,
to miałam niezłe nerwy na myśl o ty, że muszę ją obfotografować...
Robiłam dziesiątki zdjęć i żadne nie było dobre!
Teraz rozkładam deskę, taborety i tło, aranżuję zdjęcie
(jeszcze dość biednie, ale planuję rajd po ciuchlandach i targach
w poszukiwaniu ciekawych przedmiotów)
i po 10 minutach mam gotowe dobre zdjęcie.

Na zakończenie chciałabym Wam pokazać porównanie moich zdjęć
sprzed i po przyswojeniu przeze mnie powyższego "kursu":

      


Prawda, że widać różnicę? :)

Mam nadzieję, że choć jednej osobie ten mini-kurs pomoże :)
Czekam na wieści od Was!

Pozdrawiam!

75 komentarzy:

  1. Bardzo, bardzo dziękuję za te informacje. Wykorzystam na pewno i dam linka do Ciebie:)))

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za wszystkie rady, z pewnością skorzystam :) A różnica "przed" i "po" jest oszałamiająca!

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczne dzięki : )Miło jak ktoś się dzieli : )

    OdpowiedzUsuń
  4. Super podpowiedzi, dziękuję :-) Twoje zdjęcia zawsze są bardzo dobre. Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki, no to lecę próbować, pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super fajnie, że to nam pokazałaś :))

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak dla mnie to pełen profesjonalizm! Bardzo mi się podobają tak zaaranżowane zdjęcia, bo sama robię po prostu na parapecie. :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Rewelacja, bardzo dziękuję za wszystkie porady i inspiracje, cieszę się, że jakiś czas temu trafiłam na Pani blog...i mogę gościć tu codziennie z poranną kawą:)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Super:)Bardzo przydatne informacje:) Zdjęcia wyglądają super:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ech, ISO 800...
    Na moim staruszku (cyfrówki tak długo nie żyją) zdjęcia robione na ISO 400 nie nadają się do pokazania. ISO 200 ledwo-ledwo, więc najczęściej po prostu czekam na jasny dzień (mam okno połaciowe od wschodu i robię zdjęcia pod nim). Soniaki są fajne, miałam któryś model w ręce przez dwa dni i bardzo dobrze się z nim pracowało :)
    Super sprawa z tym tłem, dzięki za podpowiedź - chyba poszukam czegoś podobnego, bo teraz próbuję wykorzystywać różne tkaniny i papiery scrapowe, ale efekt nie ten, niestety. A co do aranżacji - bardzo mi się u Ciebie podobają efekty, ale jak ja dokładam obok kartki cokolwiek, to mi się zdjęcie wydaje przegadane. Taki feler minimalistyczny ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wielkie dzięki za rady!!! Dobre zdjęcie to "większa połowa" sukcesu :) Nawet najlepsza praca źle obfotografowana traci baaardzo dużo..., więc Twoje rady są bezcenne!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuje pięknie za Super instruktaż,bardzo, bardzo pomocny, Jesteś cudowna!:)

    OdpowiedzUsuń
  13. świetny kursik ! bardzo, bardzo przydatny !

    podpowiem co to za materiał na tło ;) - to jest włóknina - taki z niby-dziurkowaną fakturą. Jak ktoś robił zakupy w CraftManii to na 90% kawałki tła miał w paczce jako zabezpieczenie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamilciu, myślę, że to nie jest chyba taka włóknina, choć fakturę ma taką samą, to jednak jest sztywna, rzekłabym nawet, że twarda :)

      Usuń
    2. mozliwe, że kupowałas u innego sprzedawcy i masz włókninę grubszą - na milion procent ta z paczek od CraftManii to kawałki tła fotograficznego :)

      Usuń
  14. Madzia puściłam twój kurs dalej u mnie na FB - bo bardzo bym chciała aby kilka osób go obejrzało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kilka koniecznie musi ;)

      Usuń
    2. Nie wiem tylko czy te kilka (bo pewnie o tych samych myślimy :P ) weźmie sobie do serca cokolwiek :P Ale kurs super i baaardzo przydatny :)

      Usuń
    3. I chciałam dodać, że na pewno skorzystam :D Tylko sobie kupię w końcu tło fotograficzne :) Deska i taborety się znajdą :P Na razie robię na złożonym brystolu, poprawiam w programie Lightroom i jest o nieeeeebo lepiej niż było wcześniej :)

      Usuń
  15. Świetny kursik. Takie praktyczne wskazówki są bardzo cenne.
    Mam nadzieję, że po wykorzystaniu go moje zdjęcia będą w końcu lepsze, bo teraz to szkoda mówić.
    Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Super, nareszcie ktoś prosto napisał o co chodzi ;D
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Dziękuję za wskazówki. Pozwoliłam sobie podlinkować Twój kurs na grupie Scrapowej na FB ponieważ kilka osób z tej grupy prosiło o takie wskazówki.

    OdpowiedzUsuń
  18. Przepięknie dziękuję za kurs, na pewno skorzystam z porad i mam przeogromną nadzieję, że moje zdjęcia się poprawią

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo dziękuję za praktyczne rady i za zmobilizowanie do bliższej znajomości z moim nikusiem ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. O świetnie! Dzięki - postaram się wykorzystać - bardzo pomocne są te dane techniczne bo ja się kompletnie nie znam :( Tak spróbuje ustawić w swojej lustrzance :) i zobaczę co wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Odpowiedzi
    1. No trochę mi się urosło, fakt :))))

      Usuń
  22. Rewelka, właśnie tego mi było trzeba!

    OdpowiedzUsuń
  23. I ja rowniez bardzo dziekuje za wskazowki, na pewno poprobuje :)
    Milego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
  24. OOo jest różnica i to ogromna. Myślałam że to mój aparat świruje i nie potrafi oddać bieli kartek a to po prostu fotograf dupa hehe ;)) Fajny kurs, dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  25. Dziękuję!:) To zawsze napawa mnie optymizmem, gdy ktoś bezinteresownie dzieli się swoją wiedzą:) Jeśli chodzi o aparat - mam zwykłą małpkę, ale staram bawić się ustawieniami i faktycznie można uzyskać bardziej profesjonalny (tu wszyscy profesjonaliści śmieją się w głos) efekt. A w Twoim laboratorium fotograficznym chyba najbardziej podoba mi się deska do prasowania:D I po co komu namiot bezcieniowy?

    OdpowiedzUsuń
  26. Magdo dzięki że się tym podzieliłaś bo zawsze się zastanawiałam jak Ty to robisz że masz "za" tyle światła. Tło foto mam, więc będę kombinować dalej, żeby było tak pięknie jak u Ciebie i ostro!-przede wszystkim:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Jej, ależ się cieszę, że się tym podzieliłaś! Ja już od dawna z zachwytem podpatruję Twoje fotki, ale głupio mi było pytać Cię o technikę ... Zdjęcia są piękna, a Twoje prace jeszcze piękniejsze. Uwielbiam Twój styl i wyczucie koloru! Gorące pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Wspaniały kurs i z pewnością sie przyda:)
    I ja również dziękuję za podzielenie się swoją wiedzą. I jesteś wielka! Bo jakież to inne od wytykania palcami błędów, które w gruncie rzeczy chciałoby się poprawić...
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  29. wspaniale ze dzielisz sie informacjami :) Jeszcze raz dziekuje !

    OdpowiedzUsuń
  30. Wspaniały kursik:)dziękuję, że się z nami dzielisz swoimi wskazówkami...a jest to temat trudny do ogarnięcia...zwłaszcza u mnie bo na wyspach ciągle pochmurnie:(

    OdpowiedzUsuń
  31. Dziekuje za swietne wskazowki!!! Bardzo doceniam jak ktos dzieli sie wiedza i to w tak przystepny sposob:) skorzystam jak najchetniej bo tez cierpie na pochmurne dni i zimne swiatlo w nadmiarze.

    OdpowiedzUsuń
  32. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  33. Dziękuję serdeczne za cenne wskazówki! :)

    OdpowiedzUsuń
  34. dzięki za wskazówki, bardzo dla mnie cenne :):) miło wiedzieć, że jednak się DA nauczyć :) ja mam za każdym razem jak Ty dawniej, wkurzam się... mam nadzieję, że się poprawię :):)

    OdpowiedzUsuń
  35. serdecznie dziękuję za wszystkie rady...
    Do tej pory na tzw "czuja" robiłam swoje zdjęcia... też robiłam ich miliony i z tego miliona próbowałam coś uszczknąć:)
    Ale Twoje rady spowodują zapewne, że wystarczy jak zrobię ich kilkanaście :) :) :)
    Serdeczności ślę :)

    OdpowiedzUsuń
  36. fantastyczne porady... z pewnością skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Pięknie dziękuję!!!!Od dawna szukałam takich wskazówek bez skutku....aż do dzisiaj. Z pewnością wypróbuję:)pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  38. widać :) moje dziecię wciąż mi pokazuje jak na aparacie ustawić "jaśniej" a ja wciąż zapominam, może po Twoim porównaniu zapamiętam :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Może czas żeby popracować nad zdjęciami prac - dziękuję Ci za te rady, na pewno będą przydatne :)

    OdpowiedzUsuń
  40. świetny kursik ..... ale skąd czas na takie przygotowania studia ...

    OdpowiedzUsuń
  41. Świetny i przydatny kurs dla początkujących! Podoba mi się sposób w jaki to opisałaś... taki na luzie bez udawania, że jesteś super ekstra znawczynią fotografii :) TO LUBIĘ! :)
    Pozdrawiam, Ania z http://odinspiracjidorealizacji.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  42. Kurs świetny, bo bez zadęcia przedstawiłaś jak zrobić fajne zdjęcia. Dziękuję, spróbuję w końcu przestawić aparat z trybu AUTO na M! :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Dzięki za cenne wskazówki, też cierpię, kiedy robię zdjęcia, bo na ogół mnie nie zadowalają. A Ty wyłożyłaś wszystko tak jasno i prosto. Tylko .... hmmm .... ta cyfrowa lustrzanka ... Może kupię mężowi w prezencie? :) Ale za studio fotograficzne da się zrobić!

    OdpowiedzUsuń
  44. Dzięki za cenne wskazówki, przydadzą się na pewno, czasami są takie dni że rozpacz człowieka ogarnia. Z tym że zdjęcia wychodzą najlepiej w dzień zgadzam się w całej rozciągłości

    OdpowiedzUsuń
  45. Wypróbowałam i to rzeczywiście działa :)Zwykle fotki robiłam na automacie a tu proszę. Wielkie dzięki za szybki i prosty w przekazie kurs fotograficzny :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Dziękuję... wiedzy nigdy dość, choć trzeba mieć raczej profesjonalny sprzęt do fotografii :) Wskazówki zanotuje i pewnie kiedyś wykorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Ogromne podziękowania za rady! Dla bratowej równiez ;-)

    OdpowiedzUsuń
  48. czy mogłabyś podać linka do tego materiału,który stanowi tło? wspomiana wcześniej wlóknia na allegro nie wygląda tak ładnie jak u ciebie.

    a co do kursu... rewelacja. super wyjasnione, logicznie i przystepnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam linka do Allegrowicza, od którego kupiłam tło, bo to było ponad dwa lata temu. Ale myślę, że to jest takie tło: http://allegro.pl/tlo-tla-fotograficzne-1-6x5m-11-kolorow-wytrzymale-i3203384785.html

      Usuń
  49. dziękuję serdecznie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  50. Bardzo przydatny kurs, zawsze się zastanawiałam jak robić zdjęcia, aby uzyskać tak fantastyczny efekt, dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
  51. +3 czyli 8-krotnie prześwietlone, dużo nawiasem mówiąc - miałaś pewnie na myśli korekcję ekspozycji a nie balans bieli. W lustrzance możesz spokojnie ustawić ISO800, gdybyś miała kompakt to 400 może być trudne do zaakceptowania ze względu na szumy.

    OdpowiedzUsuń
  52. Zawsze, kiedy mylę przesłonę z migawką, wracam do Twoich wskazówek - DZIĘKI!!!
    Jako tło sprawdza się też tylna okładka dużego kalendarza ściennego :)
    Pozdrawiam! K.

    OdpowiedzUsuń
  53. Bardzo przydatny kurs :) ja bym chciała jeszcze dopytać o jakich porach dnia robi pani zdjęcia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W dni słoneczne: do 14:00. W dni pochmurne: cały dzień, aż nie zrobi się zbyt ciemno.
      Aha, okna pokoju wychodzą na zachód.

      Usuń
    2. dziękuję za odpowiedź :) cały czas kombinuję :)

      Usuń
  54. Przeczytałam i dziękuję! Rzeczywiście zdjęcia prac na leżąco są w innej kolorystyce, nawet po zastosowaniu tych samych parametrów obróbki... Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  55. Pięknie Madziu ,że podzieliłaś sie swoim doświadczeniem Dziękuję ;-)

    OdpowiedzUsuń
  56. Wielkie dzieki za podpowiedz. Przy najblizszym czasie wykorzystam ta metode. :-)

    OdpowiedzUsuń
  57. Bardzo dziękuję za wskazówki, na pewno skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  58. Widzę że dobre zdjęcia to nie tylko moja zmora, szkoda że nie natrafiłam na te porady wcześniej rano zanim zaczęłam się zmagać z fotkami ;)

    OdpowiedzUsuń
  59. pod światło nigdy nie próbowałam,zobaczę, thx

    OdpowiedzUsuń
  60. Dzięki za wskazówki :)
    A i pudełko świetne!

    OdpowiedzUsuń

Wasze komentarze dodają mi skrzydeł! Dziękuję!